Vijf tips tegen corona-kilo’s

We blijven massaal thuis, wassen onze handen en niezen in de elleboog. Nederland en de rest van de wereld zijn in de ban van Corona. En niet zonder reden. Een onzichtbaar klein eiwit heeft de wereld in zijn greep.

Een groot deel van de wereldbevolking zit op dit moment aan huis gekluisterd. Op een flatje driehoog achter in New York, Rome of Shanghai. Winkels, bioscopen, sportscholen en parken zijn gesloten. Sociaal contact beperkt zich tot huisgenoten en de buren via het balkon. Wie niet per se naar buiten hoeft, vult zijn dag met thuiswerken, internet en Netflix. We zitten letterlijk binnen, met nadruk op zitten. In het kwadraat.

De afgelopen weken en de komende tijd zien er voor veel Nederlanders niet veel anders uit. Ook wij trekken ons terug in onze huizen. Misschien worden je dierbaren ziek, heb je zorgen over werk en inkomen of verlies je je in de continue stroom aan corona-nieuws. Misschien geeft het samen thuis zijn spanning of ruzie of vind je het eindeloos saai. Voor veel mensen zijn angst, stress, verdriet, eenzaamheid en verveling redenen om te gaan eten. Misschien herken je het. Veel en vaak, de hele dag door. Met een koekje (of tien) hier en een halve (of hele) reep chocola daar eten eet je je emoties weg. En zo krijg je, voor je het weet, een buikje. Kilo’s in plaats van corona. Op 26 maart woog je 69 kilo, op 25 april 96. En natuurlijk gaat dat niet zo snel, maar de vraag is wel hoe je fit en op gewicht blijft tijdens de corona lockdown. Vijf tips om op gewicht te blijven.

1. Wat je niet in huis hebt, eet je ook niet op

Als je geen chips in huis hebt, eet je ook geen zak chips leeg. Zo simpel is het. Weersta de verleiding snoep, koek, chips, fris en andere junk in je (digitale) winkelkar te gooien. En als je weet dat je dit moeilijk vindt, doe je boodschappen dan na het eten. Met een volle maag is het aanbod minder aantrekkelijk.

2. Eet je verdriet, angst of frustratie niet op

Als je verdriet hebt, huil dan. Als je angstig bent of je alleen voelt, deel het (online) met een ander. Als je gefrustreerd bent, schrijf het op, mediteer, schreeuw of ren het eruit. Zoek jouw manier om ermee om te gaan. Op een manier die goed is voor jezelf en voor anderen. Zonder te eten.

3. Eet gezond

Salami-worsten, witte afbakbroodjes en bonen in tomatensaus. Heb jij de afgelopen tijd ook een voorraadje gehamsterd? Helaas, dit is niet wat je nu nodig hebt. Eet gezond en kook verse maaltijden met veel groente. In alle kleuren, soorten en maten. Boordevol vitamines, mineralen en vezels. Nu heb je eindelijk tijd om een bewerkelijk recept uit te proberen.

4. Ga buiten wandelen, fietsen of hardlopen

Corona of niet, zolang jij je fit en gezond voelt en jij of je huisgenoten geen koorts hebben, kan je gewoon naar buiten. Lekker hardlopen, een flink stuk wandelen of op de racefiets je gedachten verzetten. Even crossen door het bos, uitwaaien aan zee of een ommetje door de buurt. Houd wel afstand tot andere mensen, tenminste anderhalve meter en was je handen goed als je weer binnenkomt.

5. Bouw je eigen fitness-studio

Schuif de meubels aan de kant, muziek op tien en dansen maar. Probeer een online yoga- of danscursus of doe dagelijks squats en lunges. Met flink opdrukken mat je jezelf lekker af en pak dan ook nog even een setje buikspieroefeningen mee. Ren het trappenhuis vijf keer op en neer, haal het springtouw uit de kast of stof de hometrainer af. Met andere woorden, ook als je thuis bent kan je bewegen en je spieren trainen.

Geschreven voor ProRun, april 2020

Algemene voorwaarden  |  Disclaimer  |  Privacyverklaring