Vijf tips om superfit te blijven tijdens corona

‘Vanwege mijn atletische achtergrond heb ik niks te vrezen’ zei de Braziliaanse president Bolsonaro kortgeleden. Nog even los van de vraag of hij werkelijk zo’n jonge sportieve god is als hij pretendeert te zijn, iedereen kan corona krijgen. Ook hardlopers.

Het beste medicijn voor corona is het virus niet verder verspreiden en zelf niet ziek worden. Maar hoe doe je dat? Het meest simpele antwoord is uit de buurt blijven van mensen die besmet zijn. En dit is gelijk het ingewikkelde.

Niet iedereen kan zich afzonderen. Misschien werk je in de zorg, bevoorraad je supermarkten of heb je een ander onmisbaar beroep. Dan is thuiswerken geen optie. Ook bestaat de kans dat je partner, je kind of een andere dierbare ziek is en jouw verzorging nodig heeft. En zelfs als je eigen baas en single bent, wordt het moeilijker naarmate meer mensen het virus hebben. Kortom, er is meer nodig. Wat jij kan doen is zorgen dat je zo sterk mogelijk bent en superfit blijft.

Werk aan je weerstand en help je immuunsysteem jou te beschermen tegen schimmels, parasieten, bacteriën en virussen, zoals corona. Het idee is simpel, heel logisch en ook nog wetenschappelijk onderbouwd. Je bent minder vatbaar als je lichaam sterk is. En mocht je ziek worden dan is de kans op een spoedig herstel groter. Met deze vijf tips help je je immuunsysteem.

Tip 1. Eet powerfoods; groente en fruit

Groente en fruit bevatten vitaminen, mineralen en vezels. Vooral de laatste zijn heel belangrijk voor de goede bacteriën in je darmen. Het zijn regelrechte powerfoods. Eet ze dus in flinke hoeveelheden en in alle kleuren. Kiwi’s en sinaasappelen staan bekend als weerstand verhogende Vitamine-C-bommen. Maar wist je dat een hele rauwe rode paprika of twee opscheplepels gekookte spruitjes net zoveel Vitamine-C bevatten als drie kiwi’s?

Tip 2. Slaap voldoende

Hoe minder we slapen, hoe gevoeliger we zijn voor verkoudheidsvirussen. En dat is niet zo gek. Met name de diepe slaap is heel belangrijk voor ons immuunsysteem. Deze heb je vooral in de eerste uren van je nachtrust. Zorg dus voor voldoende slaap (voor de meeste mensen is dit tussen de zeven tot acht uur per nacht). Het is misschien verleidelijk omdat je de volgende dag kan thuiswerken, maar tot diep in de nacht Netflixen en de volgende ochtend uitslapen is een minder goed idee. Probeer zoveel mogelijk je gebruikelijke ritme aan te houden.

Tip 3. Doseer het nieuws

Er is weinig wat de weerstand zo ondermijnt als stress. En dat is best lastig als je de hele dag corona news-feeds volgt of als je angst en boosheid tot je krijgt via social media. Zet je telefoon, laptop of tv daarom regelmatig uit en leg de krant aan de kant. Het is goed en belangrijk je te informeren maar doe het niet continue. Lees in plaats daarvan het boek dat al zo lang op de stapel ligt naast je bed, doe een ademhalingsoefening, speel een potje Rummikub met je gezin of haal de 1000-stukjes puzzel van zolder.

Tip 4. Zoek de zon op

Nog zo’n vitamine die super is voor de weerstand: Vitamine D. En die krijg je van de zon. De vogels fluiten, de magnolia staat in bloei, het voorjaar komt eraan. Geniet ervan in de tuin of op je balkon. Trek je schoenen aan, doe de hond aan de lijn en ga naar buiten. Naar het bos, de duinen of het strand. Zo lang het nog mag, jij geen klachten hebt en je temperatuur onder de 38 graden is. Mocht iemand bij jou in huis koorts hebben, dan moet je binnen blijven. Vermijd plekken waar het druk is, zoals Zandvoort op zaterdagmiddag. Houd goed afstand, tenminste 1,5 meter.

Tip 5. Beweeg en sport met mate

De grote marathons zijn de komende tijd afgelast. Een paar duizend mensen bij elkaar is geen optie. En bovendien is heel intensief bewegen niet goed voor de weerstand. Moet je dan niet sporten en bewegen? Juist wel! Hardlopen op praattempo, wielrennen of wandelen zijn hartstikke goed voor je weerstand. Doe dit bij voorkeur alleen. Dan is de kans dat jij iemand besmet, of iemand jou, het kleinst. Waarbij nogmaals, houd afstand tot mensen die je onderweg tegenkomt, tenminste 1,5 meter en niet naar buiten met klachten. En mocht het tot een ‘lockdown’ komen, schuif de bank aan de kant en verplaats je wekelijkse yoga-klas naar de huiskamer. Houd een voorjaarsschoonmaak, sleep je roeimachine naar het balkon of bestel online een springtouw waarmee je helemaal los kan gaan in de schuur.

Geschreven voor ProRun, april 2020

Algemene voorwaarden  |  Disclaimer  |  Privacyverklaring